tipverlies

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
crash-quest-dummy
patiënt
Postcode: 2570
Contacteer:

tipverlies

#1 Berichtdoor crash-quest-dummy » vr 08 mei 2009, 21:25

een quest is een verticale vleugel, met vooral tipverlies, dus zou het volgende wel eens behoorlijk kunnen helpen :

http://www.minix.fr/english/photos2000.php

http://www.minix.fr/sub_presse.php?im=i ... tional.jpg

http://v3.espacenet.com/publicationDeta ... CC=WO&FT=D

mocht je hoofd niet in de weg zitten dan, misschien eerder iets voor bovenop de nieuwste GO-ONE ?

Pleeboy
chauffeur
Leeftijd: 33
Postcode: 2300
Contacteer:

#2 Berichtdoor Pleeboy » vr 08 mei 2009, 22:18

dus gewoon een pvc-rioolbuis vanachter tegen de quest plakken?
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

rowingvictor

#3 Berichtdoor rowingvictor » za 09 mei 2009, 11:01

Ik vrees dat de paar procent stroomlijjnwinst niet opweegt tegen het extra gewicht van die buis.......

.....tenzij je Ymte S. of Wans W. heet. :)

Victor.

Vital
Road Runner
Postcode: 3520
Contacteer:

#4 Berichtdoor Vital » zo 10 mei 2009, 7:47

Ten eerste bovenop, niet erachter, de quest is een verticale vleugel dus de tip staat vanboven, de achterkant is de trailing edge en die moet altijd vrij blijven of je vleugel werkt niet meer. Ten tweede denk dat dit systeem vrij nutteloos is bij een symmetrische vleugel die de quest is. Bij de spoilers van de F1 zie je endplates, bij modernere vliegtuigen winglets en nu dit, maar uiteindelijk hebben ze allemaal dezelfde functie. Doordat je bij een assymetrische vleugel of een vleugel die onder een hoek t.o.v. de aanstromende lucht staat (angle of attack) een drukverschil krijgt tussen de 2 zijdes, wil deze druk over de tip van het hoge- naar het lagedrukgebied vloeien (tipverlies). Door deze 3 systemen toe te passen tracht men dit te verminderen. Maar bij een quest die in principe symmetrisch is (niet zoals een waw :wink: ) zou je aan beide zijden gelijke drukken moeten hebben en dus ook geen tipverlies. En als je door schuin op de wind te rijden tipverlies zou krijgen zou dit over de quest heen waaien, niet er achterdoor...

Aërodynamica, breek me de bek niet open...
Het is beter om over je fiets te lullen dan over je lul ...

crash-quest-dummy
patiënt
Contacteer:

#5 Berichtdoor crash-quest-dummy » zo 10 mei 2009, 11:22

-deze vinding zou een pak beter zijn dan een winglet.
-je slaat de nagel op de kop, onze vertikale vleugel moet langs beide zijden kunnen werken, maar dat moet technisch op te lossen zijn me dunkt.

bovenop je evo zou je ook een endplate kunnen plakken om het tipverlies te beperken, nadeel is een verhoogde gevoeligheid voor zijwind :(

Pleeboy
chauffeur
Leeftijd: 33
Postcode: 2300
Contacteer:

#6 Berichtdoor Pleeboy » zo 10 mei 2009, 21:19

Enneuh: een vliegtuig gaat 800 km per uur, wat is de efficiëntie bij 30-40 km per uur?
Teun - gaat 2 km per uur rapper door de rollagers van zijn kettingrollen te smeren
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

crash-quest-dummy
patiënt
Contacteer:

#7 Berichtdoor crash-quest-dummy » zo 10 mei 2009, 21:41

een vliegtuig heeft daar dan ook veeeeeeel HP voor nodig en nog meer human power dan horse power :wink: .

waarom is een velomobiel met een body vergelijkbaar met een vliegtuig sneller dan een open fiets terwijl we ons slechts aan een fractie van diens snelheid voortbewegen ? omdat het zin heeft. hier dus waarschijnlijk net zo.

BartC
Kopman
Postcode: 3545
Contacteer:

#8 Berichtdoor BartC » ma 11 mei 2009, 10:10

Ik moet Vital hier toch gelijk geven...

Hetgeen waar de winglets (en ook deze minix) op een vliegtuig voor dienen is om de vortices die ontstaan door het drukverschil aan de boven- en onderkant van de vleugel (en die ervoor zorgen dat de buitenkant van de vleugel minder netto lift geeft doordat er ook een neerwaartse luchtstroming op komt van de vortex) te neutraliseren.

Bij een quest zou het geen bal uithalen voor de energie die je zelf moet leveren om vooruit te komen, aangezien het vergroten van de lift (in het geval van de Quest betekent dat: meer last van zijwind, aangezien die ook voor een drukverschil zorgt tussen de 2 zijden van de Quest).
De enige die minder hard gaat moeten werken om evenveel invloed uit te oefenen op de beweging van de Quest gaat dus de (zij)wind zijn :-)
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

crash-quest-dummy
patiënt
Contacteer:

#9 Berichtdoor crash-quest-dummy » ma 11 mei 2009, 18:40

Bart,

een quest is eigenlijk een zeilwagen waar je in het zeil zit. bij zijwind zal een quest dus een lift genereren die, ontbonden in vectoren volgens de langsas en dwars daarop een component vooruit heeft 8) HPV is hier een Hybrid Powered Vehicle, Human + Wind.

bij zijwind geeft die vleugel dus ook tipverlies en de muts achter het hoofd is al een klein wingletstompje maar dat zou dus blijkbaar beter kunnen.

op de human factor haalt het inderdaad geen bal uit, voor de wind factor wel.

BartC
Kopman
Contacteer:

#10 Berichtdoor BartC » di 12 mei 2009, 12:16

Ik denk dat de factor tipverlies bij een Quest verwaarloosbaar is door:
- het relatief geringe drukverschil dat de wind veroorzaakt (tov de lift bij een vliegtuid)
- de extreme afronding... een vleugel is scherp, waardoor er een vortex kan ontstaan

Bovendien zorgen die systemen ervoor dat je meer lift krijgt, wat bij de quest zou neerkomen op meer last van zijwind. Als het voor het zeilen zou helpen, zouden de race-zeilboten er al lang mee uitgerust zijn lijkt me.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.

Jef
chauffeur
Postcode: 2610
Contacteer:

#11 Berichtdoor Jef » di 12 mei 2009, 13:24

BartC schreef:Als het voor het zeilen zou helpen, zouden de race-zeilboten er al lang mee uitgerust zijn lijkt me.

Die hebben dat op het diepste punt :wink: (Onder het zwaard)

Bij en vm heb je echter alleen maar rondingen en geen scherpe kant, vandaar dat het tipverlies ook verwaarloosbaar is.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

BartC
Kopman
Contacteer:

#12 Berichtdoor BartC » di 12 mei 2009, 15:20

Jef schreef:Die hebben dat op het diepste punt :wink: (Onder het zwaard)

Ah, dat wist ik niet...
Aan het zeil zelf zou het niet makkelijk te maken zijn, en je zou dan een vlak hebben dat bijna loodrecht op de voortbewegingsrichting zou gaan staan, waardoor je de boot weer zou gaan afremmen. Wanneer ze onderaan krijg je dan idd hetzelfde als de winglets bij vliegtuigen (qua positie tov de bewegingsrichting). Passen ze bij boten eigenlijk zo'n minix systeem toe of eerder 'vleugeltjes'?

Iemand eigenlijk een idee van het drukverschil tussen de 2 kanten van een zeil in verhouding tot het drukverschil boven en onder een vleugel?

Jef schreef:Bij en vm heb je echter alleen maar rondingen en geen scherpe kant, vandaar dat het tipverlies ook verwaarloosbaar is.

't is dat wat ik (een beetje onduidelijk) bedoelde met mijn tweede puntje

marksje
ploegleider
Leeftijd: 60
Postcode: 8830
Contacteer:

#13 Berichtdoor marksje » di 12 mei 2009, 22:25

BartC schreef:
Jef schreef:Die hebben dat op het diepste punt :wink: (Onder het zwaard)

Ah, dat wist ik niet...
Aan het zeil zelf zou het niet makkelijk te maken zijn, en je zou dan een vlak hebben dat bijna loodrecht op de voortbewegingsrichting zou gaan staan, waardoor je de boot weer zou gaan afremmen. Wanneer ze onderaan krijg je dan idd hetzelfde als de winglets bij vliegtuigen (qua positie tov de bewegingsrichting). Passen ze bij boten eigenlijk zo'n minix systeem toe of eerder 'vleugeltjes'?

Ik was de mening toegedaan dat het zwaard enkel dient om de boot in evenwicht te houden en dus eerder een storende factor is bij een zeilboot. Die vleugeltjes onderaan het zwaard van een zeilboot (vnl bij wedstrijdboten) hebben als voornaamste doel de boot te liften zodat de boeggolf vermindert en de boot minder weerstand krijgt van het water en dus sneller gaat, een beetje het jetfoil (vleugelboot)-principe.
Een boot zonder zwaard (vb een catamaran) gaat daarom juist sneller dan en klassieke zeilboot.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Jef
chauffeur
Postcode: 2610
Contacteer:

#14 Berichtdoor Jef » wo 13 mei 2009, 10:54

Merci, weeral wat bij geleerd. :lol:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Terug naar “Materiaal & Techniek”